YTV:n joukkoliikennepolitiikkana on jo pitkään ollut 'vähemmän palvelua kalliimpaan hintaan'. Etelä-Haagaan muutettuani sain huomata, että Elielinaukiolta Espoon suuntaan kulkevien bussien (231, 248, 363 ym.) loppuillan linjoja oli leikelty. Ennen pääsi kotiin vielä viittä vaille kahdelta, nykyään menee junailuksi hieman yhden jälkeen, ellei kävely Kamppiin lämmitä ja jos nyt en ihan väärin ole käsittänyt. Perkeleen kiva homma huomata tuo siinä vaiheessa, kun kaikki muut kodin suuntaan menevät liikennevälineet ovat jo menneet menojaan. Ilmeisesti YTV ei vain jaksa uskoa siihen, että keskustan ulkopuolella asuvilla (Espoon ja Vantaan asukkaista puhumattakaan *gasp*) voi olla tekemistä puolenyön jälkeen muutoinkin kuin viikonlopun ryyppyiltoina ja että sieltä olisi mukava päästä kotiinkin.

Viikonlopun iltoina on onneksi vaihtoehto kävelylle, yöbussit. Sääli vain, että yölinjoilla kulkeminen on usein epämiellyttävää, kun keskimääräinen promillelukema on päälle kahden ja väkeä on pari-kolme kappaletta neliömetrillä. Niin, ja olihan siinä vielä yötaksakin.

Julkisen liikenteen yötaksa on helvetin huono idea. Vielä muutama vuosi takaperin bussilla ja paikallisjunalla liikkumisesta veloitettiin vain sen mukaan, veikö matka kuntarajan ylitse vai ei. Lauantai- ja sunnuntai-iltoina kulki mm. 3:10 lähtevä L-juna, jolla tuli joskus turhankin usein lähdettyä kotio... kuukausilipulla pääsi mukavasti ja lämpimästi perille asti. Sitten YTV:llä tajuttiin, että yöliikenteestä voi tehdä rahaa. Nykyään aamukahden ja puoli viiden välillä reissaaminen maksaa kolme ja puoli euroa, seutulippu vitosen. Lisäksi esim. rautatieasemalla laitureilla on portit kiinni ja smurffilauma vahtimassa, ettei kukaan vahingossakaan pääse ostamaan lippua vasta junasta. Lisäksi aseman parille paikalla olevalle lipunmyyntiluukulle on niin perkeleelliset jonot, että jos ei lippua ole valmiina, kannattaa olla paikalla varttia ennen junan lähtöä, jos ei tahdo odotella seuraavaa. Olemassa olevasta kausilipustakaan ei ole mitään hyötyä, kaikilta nyljetään sama hinta. Matkakortilla maksaen saa tosin jostain kumman syystä 50 sentin (seutulipusta 60) alennuksen.

Nyt kun seutuliikenteestäkin puhutaan, voisi vielä muistuttaa seutulisästä. Se oli YTV:n ensimmäinen järkevä idea vuosiin: jos matkakortissa oli Helsingin, Espoon tai Vantaan sisäisen liikenteen kautta jäljellä, seutulipun sai ~puoleen hintaan. Tavallaan siis kausilipulla maksettiin matka kuntarajalle asti ja rahalla siitä eteenpäin, joten kausilipusta oli hyvinkin paljon hyötyä. Valitettavasti seutulisää käytettiin hyvinkin ahkerasti, joten YTV sai vähemmän lipputuloja. Tämän oletan olleen syynä siihen, että seutulisä lopetettiin 2006 (?) alusta ja väitettiin, että seutulisä oli liian vaikeaselkoinen. No perkele, yhtä vaikeaa se oli kuin seutulipun ostaminen kortinlukijalaitteesta. Kortti lukija-alueelle, painetaan numeroa kaksi. On hyvin vaikea kuvitella, kenelle tuo olisi vaikeaa ja vielä vaikeampaa kuvitella, miksi tämä olisi hinnan nostamisella helpottunut.

YTV:n joukkoliikennetoiminta toimii nykyään hieman seuraavaan tapaan: 1) nostetaan hintoja. 2) Ihmetellään, kun matkustajamäärät pienenevät. 3) Todetaan, että voittoa tulee vähemmän. Päätetään lakkauttaa bussivuoroja/-linjoja tämän kompensoimiseksi. 4) Todetaan, että matkustajamäärät pienenevät entisestään. 5) Nostetaan hintoja, ehkä sitten saadaan taas rahaa. Pelottaa ajatella, mihin tämä johtaa vaikkapa seuraavan kymmenen vuoden kuluessa. Vaan jos ei YTV:n johto ala ajatella järkevämmin, minä ostan auton heti kun siihen on varaa.